Har nu testat Twitter och jag tyckte inte att det var så enkelt. Kursen visar upp gamla versioner av olika verktyg, vilket gör det svårt tycker jag. Jag har svårt att hitta tema (hashtags), bla det som angavs i videoinstruktionen, #LC100N som jag inte alls hittade. Gör jag fel?
Jag tror att det är viktigt, om man bara sådär ska börja att twittra, hittar kompisar och lägger till direkt och får kontakt. Jag lade ner ganska mycket tid på att hitta kontakter, bla genom min telefon och ingen fann jag på Twitter. Det kanske inte är mina vänner som twittrar. Jag hittade i alla fall några jag kunde lägga till bla genom denna kurs. Du hittar min Twittersida på: http://twitter.com/suspeh
Har varit med i FB sen kanske två år tillbaka och tycker att den är ganska enkel att använda. Var från början väldigt aktiv men går idag oftast bara in och läser. Har en ganska begränsad krets som jag följer. Jag tycker oftast inte att det som skrivs är speciellt intressant.
Hur kan man då använda dessa sociala nätverkstjänster i skolan? Varför inte starta klassgrupper, där också läraren ingår och håller ett öga på vad som skrivs och förstås deltar med sin pedagogiska kompetens. Det kanske inte blir så mycket socialt utan mer en plattform för studiediskussioner, men det är inte omöjligt. Jag tror inte att dessa tjänster ersätter LMS, lärplattformarna tex PingPong som har så många fler möjligheter, men det kanske inte är realistiskt att använda PingPong i grundskolans lägre klasser och då kan man så smått börja med FB. En bra inkörning...
På mitt arbete har diskuterats om FB men vi finns ännu inte med. Vi inte ser syftet just nu. Jag skulle vilja göra ett försök med våra nyanställda unga tandläkare som har ett utvecklingsprogram de tre första åren, och se om det kan vara berikande att ha en FB-grupp. I mitt arbete med internutbildningar, tror jag att PingPong kommer att fylla våra behov. Men vem vet, efter kursen har jag ändrat mig.
Vilka fördelar har Twitter egentligen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar