lördag 18 juni 2011

Vilken betydelse har lärstilen?

Jag har i mitt arbete precis publicerat ett dokument som kursdeltagaren får tillgång till när han/hon har kommit med på en kurs. Där kan man bla testa sin lärstil som bygger på VAK-modellen (visuell, auditiv och kinestetisk/taktil) av Bandler och Grinder.

Syftet med dokumentet är att man innan kursen ska fundera över målsättningen (både kursens och den egna), hur jag lär mig bäst och hur jag ska implementera den nya kunskapen på hos mig själv och kanske i omgivningen också. Här inrättar sig hjärnan på att jag ska gå på kurs, man får sätta ord på sina funderingar, sina personliga målsättningar, det kanske finns något att titta på redan innan kursen och framförallt, att börja använda den nya kunskapen/kompetensen så snart som möjligt efteråt. Kursdeltagaren kommer bättre förberedd.

I kursen nämns Willinghams kritik mot lärstilsteorin och att meningsfullheten är viktigare. Absolut det håller jag med om, men trots detta, att fundera över olika lärstilar i undervisningen tror jag borgar för varierande metoder för lärande och med ingredienser som digitala verktyg. Jag tror också att det kan vara en hjälp för kursdeltagare/studenter/elever att bli medvetna om sitt sätt att lära.

1 kommentar: