tisdag 20 december 2011

Om du söker, skola du finna!

Ja, det är en sanning med modifikation. Visst, något finner jag på min sökväg, men blir mina fynd "rätt" och relevant. För mig som studerar med ganska långa mellanrum hinner jag glömma hur man söker. Har uppdaterat mig nu igen och känner väl igen detta när jag kommer igång.

Om man väljer att studera inom ett ämnesområde kan man naturligtvis hålla reda på vilken forskning som är aktuell, vilka forskare som anses vara förespråkare på området, vilken tidsskrift som har högst impact factor etc. Men jag själv har läst universitetskurser inom flera områden tex odontologi, arbetsorganisation, pedagogik. Då tycker jag det är svårt att hålla reda på vad som är "rätt" idag.

Möjligheten att hitta artiklar etc, idag via Open Access (OA), tycker jag är en  fantastisk möjlighet. Begreppet innebär att vetenskapliga resultat görs tillgängliga på Internet så att de kan läsas, laddas ner och skrivas ut, utan kostnad. Vilka möjligheter det öppnar för alla studenter med dålig ekonomi och oss andra som behöver uppdatera oss i vardagen. Det är också en möjlighet att sprida forskningsresultat. "Det vanligaste argumentet för Open Access är att den forskning som bedrivs med offentliga medel också skall göras tillgänglig för allmänheten" skriver man på KTH Bibiliotekets webbsida. Jag upplever att universiteten i Sverige använder sig av denna möjlighet väldigt olika. KTH är i framkant här, tycker jag.

Jag gjorde testet med att värdera källor. Det var inte så besvärligt men testet kändes lite för enkelt. Den gången jag står med två författare med olika uppfattningar, hur ska jag veta att jag väljer rätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar